Programma's

Veiligheid

Beleid Veiligheid

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2025 voor doen

Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige leefomgeving en een veilig ondernemersklimaat

(Beleidsakkoord 2023-2026)

Oordeel inwoners over de veiligheid van de eigen woonomgeving

≥7,8 in 2025*

*gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2026)

2024 : -*
2023 : -
2022 : -
2021 : 7,7

Veiligheidsmonitor 2025

(vierjaarlijks onderzoek)

  • Veilige woonomgeving en een  veilig ondernemersklimaat aanpakken via het  Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2025-2026. De focus ligt op thema's zoals een sluitende procesgerichte ketenaanpak personen met onbegrepen gedrag, nazorg ex-gedetineerden, radicalisering, wijkversterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeidsmigranten, bedrijventerreinen en jeugd/veiligheid.
  • In 2025 blijven we het Kempen Interventie Team inzetten in basisteam De Kempen. Krachten bundelden we ter versterking van toezicht en handhaving.
  • De integrale aanpak van Zorg en Veiligheid wordt versterkt door inzet procesregisseur en wijk GGD-ers.

Oordeel inwoners over de leefbaarheid in de buurt

≥7,9 in 2025
*gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2024)

2024 :  -*
2023 :  -
2022 :  -
2021 :  7,8

Veiligheidsmonitor 2025

(vierjaarlijks onderzoek)

  • Het thema leefbaarheid pakken we op in het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2025-2026. Bijvoorbeeld via inzet van het integrale wijkteam bij de wijkaanpak/versterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeidsmigranten en aanpak jeugd en veiligheid.

Aantal problematische jeugdgroepen

0 in 2025
*gegevens beschikbaar in jaarrekening 2024

2024 : 1*
2023 : 1
2022 : 1
2021 : 1

Groepsscan plus eigen bevindingen

  • Bij de aanpak van problematische jeugd(groepen) gebruiken we de systematiek Aanpak Voorkomen Escalatie model (AVE). In het Uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid 2025-2026 geven we dit verder vorm. We zetten in op preventief jeugdbeleid en jongerenwerk. Met ambulant en strategisch jeugdoverleg monitoren we dit structureel.

Verplichte indicator:
Aantal verwijzingen Halt

12 in 2025
per 1000 jongeren
12-18 jaar
(2019 jongeren in 2024)
*gegevens beschikbaar in jaarrekening 2024

2024 :  1,5* (3 tot juni)
2023 :  8,8 (18)  
2022 :  5,9 (14)
2021 :  8,0 (19)

Bureau Halt

  • Halt organiseert voorlichtingsactiviteiten en themabijeenkomsten voor jeugd en ouders. Het doel is jongeren en ouders bewust te maken van hun gedrag.
  • In samenwerking met de Kempen beleidsontwikkeling aanpak problematische jeugd en jonge aanwas in relatie tot ondermijnende criminaliteit.

Aantal  woninginbraken

40 in 2025
*definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 :  38* (juni)
2023 :  57
2022 :  53
2021 :  39

Jaarverslag politie

  • Woninginbraken pakken we gezamenlijk aan met de politie via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2025-2026. Voorbeelden zijn preventiemaatregelen zoals de inzet van een toolkit woninginbraken en buurtonderzoek. In 2025 zetten we meer in op communicatie en voorlichting richting inwoners in afstemming met de politie.

Verplichte indicator:
aantal diefstallen uit woning

2,0 in 2025
per 1000 inwoners
*definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 1,3 (38)*
2023 : 1,9 (57)
2022 : 1,8 (53)
2021 : 1,3 (39)

CBS/Jaarverslag  politie

Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden in de eenheid Oost-Brabant (32 gemeenten)

118 in 2025
*definitieve
gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025. Momenteel is de stand van zaken tot en met juni nog niet bekend bij het OM.

2024 :  -*
2023 : 144
2022 : 131
2021 : 130

Openbaar Ministerie

  • We handelen met de Aanpak Criminele samenwerkingsverbanden in Kempenverband en op eenheidsniveau Oost-Brabant met alle relevante ketenpartners op het gebied van de aanpak van ondermijnende criminaliteit zoals omschreven in het Integraal Veiligheidsplan De Kempen 2023-2026.

Aantal criminele samenwerkingsverbanden in behandeling op lokaal niveau

3 in 2025   
(Maximaal 3 dossiers (gelijktijdig) oppakken op jaarbasis, gelet op arbeidsintensiteit van dossiers en de beschikbare capaciteit)
*definitieve
gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 1 *
2023 : 1
2022 : 1
2021 : 2

Gemeente Best

  • Aanpak op een integrale wijze met ketenpartners. Hierdoor is het effect zo groot mogelijk en neutraliseren we het criminele netwerk en de werking ervan. We onderzoeken alle aangeleverde ondermijningssignalen, waarvan we een relatief klein aantal oppakken als een ondermijningscasus gelet op beschikbare capaciteit van gemeente, politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst.

Verplichte indicator:
Aantal winkeldiefstallen

1,5 in 2025
per 1000 inwoners
*definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 0,9* (27) juni
2023 : 1,5  (44)
2022 : 1,3  (40)
2021 : 1,2  (35)

CBS/Jaarverslag  politie

  • Inzet van preventieve maatregelen zoals bijvoorbeeld bij 'het donkere dagen offensief'. Onze handhavers gaan in 2025 vaker surveilleren in winkelgebieden wat mogelijk als afschrikmiddel zal werken.  

Verplichte indicator:
aantal geweldsmisdrijven
(openlijk geweld, bedreiging, mishandeling, overval, straatroof, moord/doodslag incl. poging)

75 in 2025
per 1000 inwoners
*definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 2,1* (64)  juni
2023 : 3,1  (95)
2022 : 3,6 (108)
2021 : 3,2  (95)

CBS/Jaarverslag  politie

  • Tegengaan van geweld door in te zetten op preventie. Politie en Boa's houden gerichte (wijk)surveillance op hotspots, zoals bijvoorbeeld uitgaansgebieden en bij het station en omgeving. De Boa's werken hierbij samen met de gemeente Oirschot binnen basisteam De Kempen.

Verplichte indicator:
aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)

4,0 in 2025
per 1000 inwoners
*definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 1,1*  (32) juni
2023 : 3,4  (103)
2022 : 3,0  (91)
2021 : 2,7  (82)

Jaarverslag politie

  • Boa's houden gerichte wijksurveillance op hotspots.

Aantal voorlichtingsbijeenkomsten brandveiligheid bij doelgroep 65+

≥2 in 2025
**definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 0**(tot juni)
2023 : 2
2022 : 3
2021 : 0*

*daling i.v.m. corona-maatregelen

Dashboard Brandveilig leven VRBZO

Gezamenlijk met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) geven we uitvoering aan de taak Brandveilig Leven door:

  • beleidsmatige inbreng;
  • voorlichtingsbijeenkomsten.

Het gaat om regulier werk dat de Veiligheidsregio uitvoert. Zoals het leveren van de brandweerzorg en het adviseren bij (evenementen)vergunningen.

Inwoners zijn voldoende weerbaar en/of ervaren voldoende ondersteuning tegen misbruik en fraude in zorg- en dienstverlening.

Bron :
Beleidsakkoord 2023- 2026 en Uitvoeringsplan Veiligheid de Kempen 2023-2024

Aantal risicovolle casussen

Aantal eerste signalen

Aantal lopende casussen

Aantal meldingen/ signalen (zorg) fraudezaken

15 in 2025 (het lastig was om de werkvoorraad in te schatten, dit is naar boven bijgesteld.

40 in 2025

250 in 2025

5 in 2025

2024 : 7 (tot juni)
2023 : 13
2022 : 12
2021 :  9

2024 :  10 (tot juni)
2023 :  50
2022 :  43

2021 :  29

2024 : 280 (tot juni)
2023 : 270
2022 : 243
2021 : 260

2024 : 1 (tot juni)
2023 : 4
2022 : 4
2021 : 2

Best Lokaal Informatieknoop-punt. Aanpak Voorkomen Escalatie model (AVE).

Signaleringsoverleg is in maart 2024 overgegaan in Basisteam overleg Bestwijzer

Ondersteuning Team Best (OTB) casusregie

Bests Lokaal Informatie Knooppunt (BLIK)

  • De gemeente pakt complexe zorg- en veiligheidscasussen op in samenwerking met externe partners zoals Zorg en Veiligheidshuis, politie, Openbaar Ministerie, GGZ, Novadic-Kentron, Bestwijzer, huisartsen, reclassering, enz. Het AVE-model ligt ten grondslag aan de verschillende overlegstructuren.
  • Procesregisseur zorgt voor de verbinding met de lokale zorg en veiligheid.
  • In 2024 is werken met X-works opgestart, een systeem waar dossiers worden verwerkt en bewaard.
  • De gemeente legt verbindingen  om fraude en misbruik van kwetsbare inwoners te onderzoeken en op te sporen.  De gemeente neemt maatregelen om fraude en ondermijning in zorg- en dienstverlening tegen te gaan.
  • De gemeente wil proactief, integraal reageren op meldingen en signalen uit verschillende systemen. Dit doen we door wekelijkse afstemming in het BLIK.

Inwoners en ondernemers voelen zich (brand)veilig in wijken en op bedrijventerreinen.

Aantal toezichtcontroles bij  arbeidsmigranten- en bedrijvenlocaties

90 in 2025
Eerste controles, excl. hercontroles

2024 : 3 (tot juni)
2023 : 74
2022 : 87
2021 : 110
2020 : 73
Eerste controles, excl. hercontroles

Veiligheidsregio en Gemeente Best

  • Uitvoeren van toezicht- en handhavingscontroles om de risico's op (brand)onveiligheid in de wijken en bij bedrijven zo laag mogelijk te houden.
  • Geconstateerde overtredingen worden bestuursrechtelijk opgevolgd. Voor concretere informatie verwijzen we naar het Uitvoeringsprogramma VTH en de jaarlijkse evaluatie.
  • Versterking en intensivering van de publiek-private samenwerking na het realiseren van het Keurmerk Veilig Ondernemen.

De risico's voor gemeente en organisatoren van kleine en middelgrote (A+B) evenementen is beperkt.

Aantal behandelde aanvragen

50 in 2025 50 aanvragen
*definitieve
gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025)

2024 : 24*
2023 : 43
2022 : 37
2021 : -

Gemeente Best

  • De gemeente toetst de ingediende aanvragen op de risico's van een evenement en de bijbehorende beperkte maatregelen. We stimuleren organisatoren om hun aanvraag volgens de mogelijke aanwezige risico's in te dienen om een veiliger evenement te krijgen.

Inwoners zijn zich meer bewust van signalen van uitbuiting en  mensenhandel. De meldingsbereidheid en weerbaarheid van inwoners is vergroot.

Bron : Uitvoeringsplan Veiligheid de Kempen 2023-2024

Aantal meldingen van uitbuiting en mensenhandel.

>0 in 2025  
*definitieve
gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2025

2024 : 0*  (tot juni)                                       
2023 : 0
2022 : 1

Politiecijfers en Bests Lokaal Informatie Knooppunt (BLIK)

  • Waarborgen (via de Aandachtsfunctionaris Mensenhandel) dat de gemeente actief signaleert en dat de kennis en expertise op het thema belegd en geborgd is binnen de gemeente;
  • Het structureel periodiek evalueren van het te voeren beleid;
  • Het Team Mensenhandel controleert de legale en illegale prostitutie om uitbuiting en mensenhandel te voorkomen;
  • Het registreren van meldingen en het nemen van bestuursrechtelijke maatregelen.

Informatieveiligheid op peil brengen

De digitale weerbaarheid van 'kwetsbare' inwoners verstevigen

Gebruik van het bewustwordingsplatform

Uitkomsten phishing-mailtests

In 2025 komen de eerste resultaten beschikbaar

Bewustwordingsplatform voor informatieveiligheid en privacy

  • Inzet van een bewustwordingsplatform (training) voor het verhogen van bewustwording
  • Gebruik van tests zoals nep-phishing-e-mails
  • Opstellen en beoefenen van een Bedrijfscontinuïteitsplan (BCP)
  • Vergroten van de digitale weerbaarheid van kwetsbare doelgroepen door ze te informeren en/of voor te lichten over online risico's, privacy- en veiligheidsmaatregelen.
Deze pagina is gebouwd op 11/13/2024 12:37:48 met de export van 11/13/2024 12:31:41