Algemeen
Dit taakveld gaat over onze lokale en regionale onderwerpen op het gebied van verkeer en mobiliteit. Hiermee willen wij de bereikbaarheid voor voetganger, fiets, auto en openbaar vervoer verbeteren en daarmee de kwaliteit van de leefomgeving in Best vergroten. Daarbij houden we rekening met de uitgangspunten die wij hebben bij verkeersveiligheid, duurzaamheid en milieu.
Regionale inzet
We werken samen in de regio om de economie en de steden verder te ontwikkelen, zodat Best een sterke partner blijft binnen de Brainport-regio. Samen met andere regionale partners maken we afspraken over hoe we in de toekomst willen omgaan met mobiliteit. Een deel van deze afspraken is al vastgelegd, zoals in de regionale mobiliteitsvisie 2040 van het MRE en de nog af te spreken bijbehorende financiering. Investeren in goede bereikbaarheid is belangrijk, maar we moeten ook anders naar vervoer kijken. De gemeenten in de Brainport-regio werken samen met de provincie en het Rijk aan een plan om op lange termijn over te stappen naar duurzamere en actievere vormen van vervoer. Hiervoor zetten we stappen door middel van lokale en regionale projecten.
Lokale inzet
Het doel is om met behulp van verschillende projecten die gedrag stimuleren en infrastructuur verbeteren, een lokaal mobiliteitssysteem te creëren dat duurzaam, veilig en goed bereikbaar is, en bijdraagt aan een prettige leefomgeving in Best. We willen helpen bij de overgang naar nieuwe vormen van mobiliteit en zorgen dat de regionale groei in goede banen wordt geleid. Hiervoor hanteren we het STOMP-principe: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, MaaS (Mobiliteit als Dienst) en Privé-auto. Bij dit principe krijgt lopen de hoogste prioriteit, gevolgd door fietsen, openbaar vervoer, gedeelde mobiliteitsdiensten en als laatste de privé-auto. De mens staat hierbij centraal.
Opstellen programma Duurzaam mobiliteitsaanpak in relatie tot de omgevingsvisie
We werken in 2025 verder aan het Bestse Programma Duurzame mobiliteit en stellen dit vast. In dit programma en het bijbehorende verkeerscirculatieplan wordt een samenhangende visie voor mobiliteit gegeven waarin de gevolgen van de verwachte toename van woningbouw en bedrijvigheid en andere ontwikkelingen en trends worden samengebracht in een uitvoeringsprogramma. Daarnaast werken we in regionaal verband aan de uitwerking tot een maatregelenpakket met prioritering tot 2040 (MMMP/KTM2) en een verdere uitwerking van de Brainportdeal en Beethovendeal (MIRT-Verkenning Brainportlijn A2-N2, MIRT onderzoek actualisatie schaalsprong MRE/HOV-knopenstrategie) met daarin projecten voor verbeteren van o.a. gedragsaanpak, fietspaden, het busstation en fietsenstalling in de stationsomgeving en mobiliteitshubs.
Beheer openbare ruimte
We zorgen voor een prettige en veilige woonomgeving door goed beheer van de openbare ruimte. Dit vraagt om continue inspanning. Onze visie en ambities voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte staan beschreven in het 'Integraal Maatschappelijk Beheerkader' en de bijbehorende plannen. Deze documenten vormen de basis voor ons werk en zorgen ervoor dat alle middelen en thema’s goed op elkaar aansluiten. Door regelmatige inspecties en meldingen hebben we een goed beeld van de kwaliteit van de openbare ruimte en plannen we werkzaamheden en reparaties zorgvuldig in.