Wat willen we bereiken | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2025 voor doen |
---|
Inwoners en ondernemers kunnen rekenen op een betrouwbare gemeente (Dit betekent dat we hun mening, belangen en ideeën serieus nemen en aantoonbaar afwegen tegen alle belangen waar de overheid rekening mee moet houden. - Beleidsakkoord 2022-2026: We doen het Samen!). | Oordeel over het vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd | In Best is het percentage inwoners dat (heel) veel vertrouwen heeft 2% hoger dan het landelijke gemiddelde en het percentage dat weinig/geen vertrouwen heeft minimaal 4% lager dan het landelijke gemiddelde. (jaarrekening 2025). | 2024: volgt (resultaten eind 2024 bekend) 2022 : 33% (heel) veel vertrouwen (landelijk 31%), 17% weinig tot geen vertrouwen (landelijk 22%) 2020: 35% (landelijk 33%) heeft (heel) veel vertrouwen. 17% (landelijk 21%) heeft weinig/geen vertrouwen. | Waarstaatje gemeente.nl (twee-jaarlijks onderzoek) | - We gaan verder met het Griffieplan 2024-2026 met deze speerpunten:
- Sturen op kwalitatieve vergaderingen en op de
(middel-)lange termijn, onder andere presidium meer aan het stuur van de raadsagenda. - Basis op orde met aandacht voor het verbeteren van de informatievoorziening aan de raad.
- Extra aandacht voor raadscommunicatie en raadsparticipatie.
|
---|
Meer medezeggenschap en betrokkenheid van de inwoners over hun eigen woon- en leefomgeving. (Beleidsakkoord 2022-2026 'We doen het Samen!', Beleidsnota 'Beter participeren in Best') | Oordeel samenwerking met inwoners | Hoger cijfer dan voor 2024 | 2024: volgt (resultaten eind 2024 bekend) 2023: - 2022: 6,3 (landelijk: 5,8) 2021: - 2020: 6,2 (landelijk 6,2) | Waarstaatje gemeente.nl (twee-jaarlijks onderzoek) | - 'Beter participeren in Best' krijgt in 2025 steeds meer vorm. In 2025 lopen er een aantal belangrijke participatietrajecten.
- Daarnaast werken we hard aan het uitvoeringsprogramma van participatie. In 2025 ligt de focus op.
- Meer weloverwogen participatie op maat: We zorgen dat we een goed overzicht hebben van de projecten, die op ons afkomen. Hierdoor kunnen we nog beter aan de voorkant meedenken of en hoe participatie vorm moet krijgen.
- Meer weloverwogen participatie op maat onder de Omgevingswet:
- De Omgevingswet is nieuw en dat vraagt dat we continue blijven leren. We sluiten aan bij het coördinatieteam van de Omgevingswet en zorgen dat participatie hier op de agenda blijft staan.
- Bestenaren breed laten participeren:
We zetten diverse middelen aan participatie in. Denk hierbij aan het inwonerspanel, werkgroepen, online-participatieplatform en straatinterviews. - In 2024 stelden we samen met de bewonersoverleggen een handreiking op over hoe we met elkaar samen willen werken op het gebied van participatie. In 2025 geven we invulling daaraan volgens deze lijn.
- Bijzondere aandacht voor doelgroep jongvolwassen en inwoners met een niet Nederlandse achtergrond
- Betere participatie in de uitvoering: In de interne organisatie zetten we in op het versterken van bewustwording, kennis en kunde op het gebied van participatie. Zo wordt dit een vast onderdeel in het introductieprogramma van nieuwe medewerkers.
- Ook bouwen we een leer- en feedback cyclus in, om continu te blijven leren van onze participatietrajecten.
- We zetten in 2025 meer in op overheidsparticipatie. De verwachting is dat de visie op wijkgericht werken hierbij handvatten biedt en anders maken we hier in 2025 aanvullend beleid op.
|
---|
Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening. (Bron: Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat' 2.0) | Oordeel gemeentelijke dienstverlening inwoners
Aantal (geregistreerde) gegronde klachten dienstverlening Interne registratie klachten | > 7,0 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2024) ˂10 (= gemiddelde van de afgelopen 3 jaar) | 2024: volgt (resultaten eind 2024 bekend) 2023: - 2022: 7,0 (landelijk 6,7) 2020: 7,0 (landelijk 6,8) 2019: - 2018: 7,0 (landelijk 6,8) 2024: volgt (resultaten eind 2024 bekend) 2023: 10 2022: 12 2021: 7 2020: 18 | Waarstaatje gemeente.nl (twee-jaarlijks onderzoek) Interne registratie klachten Toelichting: aantal klachten 2023 heeft betrekking op gegronde klachten (voorgaande jaren: gegrond en ongegrond) | - Met het programma dienstverlening geven we uitvoering aan onze dienstverleningsvisie Graag en op maat 2.0. We voeren daarvoor in de periode 2023 tot en met 2025 verschillende projecten en andere acties uit. Enkele daarvan lichten we hieronder toe.
- We verbeteren onze klantprocessen met ervaringen en inzichten van inwoners.
We zetten in op verdere ontwikkeling van procesmatig werken, van buiten naar binnen. Eigenaarschap, rollen, taken en bevoegdheden worden helder en eenduidig georganiseerd. - We verbeteren onze bereikbaarheid: sturen op terugbelverzoeken, afspraken Best Bereikbaar implementeren en borgen, dashboard veel gestelde vragen, mogelijke aanpassing openingstijden gemeentehuis, website, social media.
- We breiden de digitale dienstverlening verder uit. Onder meer in de vorm van nieuwe digitale producten en diensten via onze website. Wettelijke verplichtingen op het gebied van digitale dienstverlening (zoals Wet digitale overheid) en informatievoorziening pakken we integraal op. Met prioriteit voor die zaken die in het belang zijn van onze inwoners.
- We trainen medewerkers op en ondersteunen bij het gebruik van heldere taal in onze communicatie (extern én intern).
- We doen mee aan het praktijkinitiatief Overheidsbreed loket in Best(wijzer), in samenwerking met lokale organisaties (Lumens, LEV en MEE), landelijke organisaties (zoals Belastingdienst, IND en CAK), het Ministerie van BZK en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
|
---|
Best heeft voor het uitvoeren van maatschappelijke, ruimtelijke en financiële opgaven voldoende bestuurskracht om zelfstandig te blijven. (Beleidsakkoord 2022-2026 'We doen het Samen!') | Geen | - | - | Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven. | - We geven gehoor aan de uitnodiging van Oirschot om in gesprek te gaan over een verregaande samenwerking die kan uitmonden in een fusie. We bekijken welke gevolgen dit heeft voor onze inwoners en voor ons als organisatie.
- We voeren de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 uit. Deze agenda geeft richting aan de samenwerking tussen negen gemeenten.
- In het sociaal domein werken we in verschillende regionale samenwerkingsverbanden samen aan de regionale maatschappelijke vraagstukken. We richten de samenwerkingen zo effectief mogelijk in en passen ons aan op de ontwikkelingen die landelijk op ons af komen.
- We voeren het samenwerkingsakkoord MRE uit. Dit akkoord geeft richting aan de samenwerking tussen 21 gemeenten.
|
---|
Sociale en maatschappelijke voorzieningen komen terecht bij inwoners en bedrijven die hier recht op hebben | Vermindering kans op fraude en ondermijning door noodzakelijke adresonderzoeken (huisbezoeken) worden conform de WALAA methodiek (webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) opgepakt | > 85 adresonderzoeken per jaar | 2024 : volgt 2023 : 2022 : 8 | Wijziging wet BRP (05-2023) Kamerbrief maatregelen ter voorkoming van identiteitsfraude (8-2-2022) Circulaire Adresonderzoek BRP (15-05-2023) | - Daar waar mogelijk administratieve afhandeling van adresonderzoeken. Waar er aanleiding is tot nader onderzoek, vindt er in 100% van de gevallen een fysiek adresonderzoek plaats.
- We nemen extra maatregelen tegen fraude door gebruik te maken van gezichtsscanners (Oribi).
|
---|
Verkiezingen | Stemgerechtigde inwoners kunnen, op meerdere locaties, op een veilige manier hun stem uitbrengen tijdens de verkiezingen in de gemeente Best | Volgens de verkiezingskalender van de Kiesraad zijn er in 2025 geen verkiezingen, behalve als er een tussentijdse verkiezing moet worden georganiseerd | Opkomst verkiezingen 2023 Best 57,65 % Opkomst verkiezingen Europees Parlement 2024 Best 44,2 %. In 2019 was dit bij dezelfde verkiezing 39,1% De opkomst hangt af van het soort verkiezing | Kiesraad.nl | - We sluiten aan bij adviezen overheid.
- We versterken van de organisatie van het proces verkiezingen.
- We doen investeringen voor verkiezingen in de toekomst.
|
---|
Wijkgericht werken voor goede ontwikkeling van de wijken | Geen | Geen | Geen | Geen | - We stellen een visie op voor wijkgericht werken.
- We stellen daarbij ook een uitvoeringsplan op.
|
---|
Wijkversterking en het integrale wijkteam Wilhelminadorp en Kantonnier | > % wijkbewoners dat trots is op hun wijk | In Wilhelminadorp en Kantonnier is de meldingsbereidheid fors toegenomen: in 2019 deed 16% een melding, in 2023 is dit toegenomen tot 41%. De komende jaren willen we dit naar een hoger niveau tillen. | 41% in 2023 | Meting burgerpanel en veiligheidsmonitor | - Signalen en meldingen nemen we met prioriteit in behandeling. De thema's duurzaamheid, armoede, groen/grijs, leefbaarheid/veiligheid, verkeer en woon/leefomgeving nemen wij mee in het participatieproces voor de wijkvisie en het wijkversterkingsproject Wilhelminadorp en Kantonnier.
- Met het continueren van de inzet van het integrale wijkteam en via sociale media werken we aan het versterken van vertrouwen en de leefbaarheid en veiligheid van Wilhelminadorp en Kantonnier.
- Het bereikte hogere niveau van meldingsbereidheid en weerbaarheid van onze inwoners houden we vast en proberen we nog verder te versterken.
|
---|
Wijkaanpak & wijkvisie Wilhelminadorp en Kantonnier | > % wijkbewoners dat trots is op hun wijk | wijkbewoners die trots zijn op hun wijk en meedoen om de wijk te verbeteren | Vanaf 2020 zijn er diverse wijkavonden geweest waarin input is opgehaald bij bewoners, deze hebben geleid tot de wijkaanpak en wijkvisie | | Wijkagenda voor Wilhelminadorp en Kantonnier uitvoeren op het gebied van jeugd, wonen, voorzieningen, duurzaamheid en welzijn en gezondheid. De basis is de wijkvisie Wilhelminadorp & Kantonnier. |
---|